Patrimonia'm

Ponencia presentada a:

  • VII SEMINARI D'ARQUEOLOGIA I ENSENYAMENT - BARCELONA MARÇ 2009 - Organitzat per Centrte d' Estudis del Patrimoni Arqueològic de la Prehistoria, Universitat Autonòma de barcelona i el Museu d' Història de Catalunya
  • JORNADES TÈCNIQUES DEL CONSELL DE COORDINACIÓ PEDAGÒGICA- BARCELONA SEGLE XXI - BARCELONA MARÇ 2009 - Organitzades pel Institut d' Educació de Barcelona

 

Vivim amb  la Muralla Romana

Aquest és el cinquè curs que l’ escola duu a terme el Projecte Patrimonia’m. 
L’alumnat de sisè de primària de l’escola Baixeras dedica una bona part de l’horari escolar i extraescolar a conèixer la Muralla Romana de Barcino. El suport del Projecte Patrimonia’m del Museu d’Història de la Ciutat de Barcelona ha estat indispensable per tirar-ho endavant.

Despertar l’interès, la curiositat i les ganes de saber sobre l’arquitectura, l’urbanisme i la historia que ens envolta és el nostre objectiu. Que l’alumnat es pregunti: “què es això?”,  “això per què?”, “i abans què?”, “podem anar?”, “entrem?”...  És la nostra fita.

El nostre alumnat prové de diferents països. Alguns nens i nenes fa entre dos i tres anys que són aquí i coneixen poc la cultura catalana actual.  Els  hi costa viatjar en el temps, el domini de la llengua catalana és mínim, molts d’ells tenen una llengua materna que no prové del llatí... Però tots i totes viuen al barri, al voltant, dins o fora de la Muralla Romana. Per tant, estava clar: la Muralla Romana seria la nostra excusa, la nostra aliada.

Hem incorporat “La Muralla” al projecte curricular del centre i dins de les hores de medi i de manera transversal amb altres àrees ens dediquem a treballar les activitats proposades.  Veure, mirar, observar, passejar, preguntar són les millors eines pedagògiques amb les que hem comptat. 
Hem creat també un personatge: l’Aspàsia, què és una nena esclava, que ens acompanya en les nostres visites i aventures.

La implicació amb el Museu de Història ha estat fonamental, i el fet que l’alumnat es converteixi convertit en Patrimoniadors i Patrimoniadores comporta que nois i noies de dotze anys vagin a “xafardejar” pel Museu moltes tardes com a activitat lliure. S’han convertit en guies i expliquen el que saben de la muralla a la resta de nens i nenes de l'escola, a les famílies i als nouvinguts.  Se la senten seva, es senten importants i coneixedors de la història.

Miren les pedres, les parets, el seu carrer, el seu barri.. pensant que ells i elles també formen part de la història d’aquesta ciutat.

       

Patrimonia'm. Que fem
JClic de Barcino
Curt: El secret del Baixeras 
Cacera del tresor
Documental: "La muralla amagada: de Bàrcino a Barcelona
Patrimonia'm 2010-2011

 

Vídeo presentació de l'escola a la Jornada de Portes Obertes

Contacta

Tel i fax. 93 3105295

 

CLIQUEU A:

 

SPOTIFY

 

MÚSICA MATINAL DE PRIMÀRIA

 

Busqueu escolaangelbaixeras i trobareu les carpetes de cada trimestre amb les audicions matinals! 

 

 

Si veus una fotografia teva i no vols que surti, escriu-nos i de seguida la treurem. Moltes gràcies!